Hopp til hovedinnhold

Du er her

Lev sunt med diabetes

Enten du har diabetes eller ikke, er det viktig å leve et sunt og aktivt liv for å holde på helsen i det lange løp og føle deg bra. Men det er ekstra viktig for personer som lever med diabetes, og derfor har vi samlet noen tips og råd nedenfor.

Sunt kosthold og diabetes

Å spise sunt er noe vi alle bør gjøre i større grad, og det er en av de viktigste delene av egenomsorgen for personer som lever med diabetes. Det er viktig fordi det kan bidra til å:

  • Holde blodsukkernivået innenfor rimelige nivåer, og dermed redusere risikoen for fremtidige komplikasjoner
  • Redusere risikoen for kardiovaskulær sykdom og vevskader som kan oppstå som følge av høyt blodsukker
  • Holde kontroll på vekten
  • Forbedre og opprettholde en høy livskvalitet

Et sunt kosthold bør inneholde et balansert og variert kosthold med mye fiber, grønnsaker, belgfrukter, fullkorn og fisk. Sukker, salt og overdrevent fet mat bør normalt unngås.

Helsetilsynet har utviklet en veiledning til kosthold ved diabetes som gir forslag til slikt sunt kosthold som er vitenskapelig bevist å være godt for diabetikere.

Tips om sunt kosthold

  • Regelmessige kostvaner gjør det lettere å håndtere diabetes
  • Frokost, lunsj og middag og et par mellommåltider mellom dem gjør at du ikke føler deg sulten mellom måltidene
  • Reduser fett, spesielt mettet animalsk fett
  • Reduser saltinntaket; En god måte er å unngå halvfabrikata og redusere sterkt saltede matvarer
  • Øk inntaket av Omega 3 – å spise fisk 2-3 ganger i uken har bevist positiv helsepåvirkning
  • Reduser alkoholinntaket

Gjør trening til en daglig vane
Trening er viktig siden det øker forbrenningen, forbedrer den generelle allmenntilstanden og styrker helsen. Det gjelder for alle, enten du har diabetes eller ikke.

Levahalsosamt

Folk som trener regelmessig har lavere blodtrykk, lavere puls og bedre sirkulasjon i kroppen. De får også lavere kolesterolnivå, mindre kroppsfett og økt metabolisme, noe som gjør det lettere å kontrollere vekten. Du sover også bedre, får mer energi og blir ofte mindre stresset.

Blodsukkernivået synker når du trener. Hvor mye og hvor fort er imidlertid individuelt. Det er viktig at blodsukkernivået overvåkes under trening hvis du har diabetes. Stopp hvis du føler deg kvalm, svimmel eller føler andre generelle symptomer.

Tips om hvordan du gjør trening til en daglig vane:

  • Start sakte og forsiktig, øk deretter gradvis lengden og intensiteten på treningen
  • Ikke glem å varme opp musklene og leddene og tøye riktig etterpå for å unngå skader
  • Velg sko som passer føttene godt for gange og trening, og som gir riktig støtte til føttene dine
  • Varier treningsvanene dine for å forhindre kjedsomhet
  • Pass på å trene sammen med noen andre for å holde motivasjonen på topp
  • Kontakt en personlig trener for hjelp med et egnet treningsprogram som passer dine behov
  • Velg treningsaktiviteter du liker – det vil gjøre deg mer motivert til å fortsette

 

Trening er den mest effektive og minst kostbare måten du kan bidra til å kontrollere diabetes på.

Levahalsosamt