Hopp til hovedinnhold

23 inspirerende tips til lunsj

23 inspirerende tips til lunsj

Det er ofte vanskelig å finne gode ideer til lunsj hver eneste dag. For oss som må ta hensyn til diabetes i tillegg, er det ekstra vanskelig. Heldigvis finnes det mange delikate, sunne og fristende oppskrifter der ute som gjør det både gøy og godt å leve sunt!

Publisert: Apr 27, 2021
Kategorie: Nyheter Kosthold Selvhjelp Diabetes
Del artikkelen:

Av og til deler vi oppskrifter på konkrete lunsj- eller middagsretter her på diabeteswellness.no. I dag har vi lyst til å gi dere litt inspirasjon til ulike matretter som kan hjelpe dere å variere menyen litt mer. Vi har hentet inspirasjon fra healthline.com som har laget en oversikt med 23 ulike lunsj-ideer skreddersydd for folk med diabetes.

Fullverdige måltid

6 fullverdige måltid

Hva med en burrito bowl hvor du bruker salat i stedet for ris, og topper med bønner og grillede grønnsaker. Du må selv avgjøre om ditt blodsukker har godt av litt grillet kylling. Prøv også en kylling fajita bowl med en spennende salsa – og rikelig med avokado.

Eller hva med en kalkun-wrap med kalkun, hummus, tomater og salat? En annen sunn og god lunsj-klassiker er tunfisksalaten – men bytt ut majonesen med for eksempel en gresk yogurt! Fylt paprika er også sung og godt, særlig om du fyller dem med bønner, grønnsaker og fullkornris, couscous eller quinoa.

Buddha bowls blir også stadig mer populært. Det er en stor tallerken med mange ulike smaker på, og den serveres ofte kald. Her blander du ikke ingrediensene, men danderer dem hver for seg, gjerne på en lekker og litt artistisk måte. Du kan for eksempel fylle tallerkenen med et par store avokado-skiver, kikerter eller hummus, mango, sukkererter, reddiker og salat og kanskje litt fetaost – eller mer skandinavisk med gullrøtter, tomater, eplebåter og lignende. Hvorfor heter det budda bowl? Fordi buddhismen handler om den gyldne middelvei (et balansert måltid), og fordi en buddhistisk munk gjerne bærer med seg en stor bolle som han fyller med den vegetariske maten han får fra folk han møter på sin vei.

Forskning viser at brun ris er mye sunnere enn hvit ris

Fullkorn

Norske helsemyndigheter anbefaler alle å spise grove kornprodukter hver dag. Dette kan være grove brødskiver, grov kornblanding eller havregrøt. Til lunsj foreslår vi måltid basert på brun ris sammen med wokede grønnsaker og kanskje litt grillet kylling. I stedet for brun ris, kan du gjerne bruke quinoa.

Andre alternativ er fullkornstortilla med sunt fyll eller fullkornpasta med masse grønnsaker og kylling, laks eller bønner.

Du trenger også protein

Proteinrik mat

Du trenger også litt protein, og da er kylling førstevalget for mange. Kylling er relativt magert og sunt kjøtt, men du bør holde deg til filetene og unngå kylling med skinnet på. Kalkun er også et godt alternativ, og fungerer i stor grad på samme måte som kylling i de fleste oppskrifter.

Tunfisk er også sunt, godt og praktisk til lunsj. Det er lett å bruke tunfisk i både pasta, salater, wraps, gryter og på brødskiva!

Du må heller ikke glemme at egg er en god kilde til protein. Om du hardkoker egg, kan de brukes i både salater og i din egen buddha bowl (se ovenfor), mens eggerøre fungerer veldig fint i både wraps og i risbaserte retter.

Stadig flere velger også å bruke tofu i maten når det skal være ekstra sunt, også fordi tofu er plantebasert.

Frukt og grønt er en selvsagt del av ethvert kosthold

Frukt og grønt

Frukt og grønnsaker bør være en selvsagt del av alle kosthold – og alle måltid. Healthline har valgt å fremheve spinat, epler, broccoli, blomkål og grapefrukt i sin artikkel.

Det er lov å unne seg litt dessert

Dessert

Det er lov å unne seg litt dessert. En dessert er en fin avslutning på et godt måltid, og den kan bidra til å dempe søtsuget og lysten til å småspise etterpå. Derfor kan du unne deg en sunn dessert med god samvittighet.

Yogurt er både sunt og godt, og om du tilsetter friske bær, får du en lekker og spennende dessert. Ost kan også være godt til dessert, men pass på at du velger en ost med lavt natriuminnhold.

Har du lyst på en riktig søt dessert, så er mørk sjokolade svaret. Om du velger en sjokolade med minst 70 prosent kakaoinnhold – og spiser med måte  – kan du kose deg med litt sjokolade innimellom.

Uansett hva du velger, er hemmeligheten å spise variert og godt. Om du lar deg inspirere av disse oppskriftene, er det lettere å finne spennende og varierte retter. Og jo bedre rettene smaker og ser ut, jo lettere er det å leve sunt. Lykke til!

Kategorie: Nyheter Kosthold Selvhjelp Diabetes
Dela med sig: